CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday 5 June 2012

pengajian perniagaan 2

NOTA EXPRESS Pengajian Perniagaan 2 Bab 4 – Perniagaan Antarabangsa 1. Perniagaan Antarabangsa ► Definisi • Aktviti perniagaan pelbagai hala antara negara. • Melibatkan jual beli produk/perkhidmtan. • Merentasi sempadan negara yang melibatkan sistem politik dan mata wang yang berlainan. ► Peranan i. Menambah pendapatan negara • Perniagaan antarabangsa dapat meningkatkan pendapatan negara melalui cukai kastam seperti duti import dan duti eksport. Hasil pendapatan ini dapat digunakan untuk pembangunan negara. ii. Menguasai pasaran yang lebih luas • Pasaran dalam negara adalah terhad, meneruis perniagaan antarabangsa pemasaran produk akan menjadi luas justeru itu jualan dan keuntungan akan meningkat. ii. Menambahkan pertukaran mata wang asing. • apabila produk dieksport, mata wang asing akan meningkat. Imbangan pembayaran positif akan berlaku bila eksport melebihi import dengan ini akan mengukuhkan ekonomi negara. iv. Guna tenaga penuh • perniagaan antarabangsa akan mewujudkan lebih banyak peluang pekerjaan dalam pelbagai sektor. Maka, masalah pengangguran dapat diatasi dan seterusnya meningkat dan menjamin kesejahteraan negara. v. Pemindahan teknologi dan pengetahuan • pertukaran pengetahuan, maklumat dan teknologi akan berlaku kerana negara yang terbabit saling bekerjasama dalam pelbagai hala untuk menghasilkan produk yang berkualiti bagi memenuhi keperluan dan kehendak penduduk. Ini akan memupuk persefahaman dan kerjasama di antara negara. vi. Imbangan Dagangan • Kegiatan perdagangan antarabangsa dapat mewujudkan lebihan penerimaan dalam imbangan dagangan dengan meningkatkan /menggalakkan jumlah eksport melalui penghasilan barang-barang yang dapat menarik minat pengguna dari negara asing atau mengurangkan import daripada negara asing vii. Imbangan Pembayaran • Meliputi pembayaran dan penerimaan daripada eksport dan import barangan serta pengaliran masuk dan keluar modal. Ianya sangat penting kepada negara yang mengamalkan sistem ekonomi terbuka kerana kedudukan imbangan pembayaran akan menentukan kedudukan ekonomi negara tersebut. 2. Jenis-jenis Perniagaan Antarabangsa ► Import • Membeli barangan dari luar negari dan dijual di dalam negeri. • Menyebabkan wang mengalir keluar negeri kerana berlaku bayaran keluar. • Pengaliran wang keluar boleh menyebabkan defisit dalam Imbangan Pembayaran • Cth : Malaysia membeli jentera dan teknologi drpd Jepun untuk digunakan di dalam negara. ► Eksport • Menjual barangan dan perkhidmatan ke luar negara. • Menyebabkan pengaliran wang masuk kerana menerima pembayaran asing. • Ini menyebabkan berlakunya kelebihan dalam Imbangan Pembayaran. • Cth : Malaysia menjual kereta proton saga ke pasaran Eropah kerana mempunyai kualiti yang setanding dengan kereta pesaing lain. Kebaikan Keburukan i. risiko rendah jika ada jaminan untuk pembayaran. ii. tidak memerlukan banyak modal tambahan jika produk tidak memerlukan banyak modifikasi untuk PAB. iii. pasaran luas iv. pertukaran asing v. imej meningkat i. persaingan sengit ii. se ii. sekatan/kuota/tariff/embargo iii. /subsidi iv. kos pengangkutan v. kos promosi tinggi vi. sekatan kualiti ISO ► Perkhidmatan • Satu bentuk produk yang tidak nampak dan boleh dirasa kepuasannya. • Kegiatan perkhidmatan boleh di import atau eksport terutamanya melibatkan kemahiran dan kepakaran yang tidak dimiliki oleh sesuatu negara. • Cth : Perkhidmatan Perundingan, Idea perniagaan, dll. ► Pembuatan • Pengeluaran barangan keperluan pengguna di kilang • Pekilang boleh ke luar negara membuka kilang secara sendirian atau usahasama • Cth : Sykt. Jepun menggunakan kemudahan mengelurkan barangan dan kemudiannya membawa ke negara asal untuk dijual. ► Kontrak pengeluaran • Pemberian kontrak kepada pekilang luar negara untuk mengeluarkan produk. • Cth : Malaysia diberi kontrak pengeluaran bagi barang-barang seperti pengeluaran minuman Coca-Cola • Syarikat asing akan memberi lesen untuk membotol dan memasarkan produk tersebut di Malaysia. • Syarikat di Malaysia perlu membayar royalti kepada syarikat asing tersebut. Kebaikan : i. dapat melaksanakan dengan segera pembangunan produk jika terdapat perubahan cita rasa produk di pasaran asing. ii. Dapat mengurangkan kos operasi kerana syarikat tempatan akan mengeluarkan produk mengikut spesifikasi. iii. Berpeluang untuk membentuk perkongsian/gabungan dengan pengeluar tempatan. iv. Elak cukai eksport v. Mula cepat, risiko minimum vi. Dapat bertindak cepat terhadap perubahan dalam pasaran asing vii. Meluaskan pasaran Keburukan : i. firma yang terlibat dalam kontrak pengeluaran tidak dapat mengawal kualiti produk yang dihasilkan. ii. kehilangan keuntungan perkilangan iii. hilang kawalan atas proses pengeluaran iv. pengeluar menjadi pesaing selepas tamat kontrak v. pemindahan teknologi. ► Francais • Sesebuah syarikat diberikan tanda niaga perniagaan, perkhidmatan dan produk, latihan dan pengurusan, khidmat nasihat dan pemasaran dalam bentuk pakej untuk menjalankan perniagaan. • Pemberi lesen dikenali francaisor manakala penerima lesen disebut francaisi. • Francais perlu membayar yuaran perkhidmatan dan juga royalti francaisor. ► Pelesenan • Pemberian hak atau kebenaran oleh sesebuah syarikat (pemberi lesen) kepada sebuah syarikat di negara asing (penerima lesen) untuk mengeluar/memasarkan produk dengan menggunakan kepakaran, pemasaran atau tanda dagang. • Kebaikan – membantu syarikat memasuki negara asing yang sukar untuk ditembusi pasarannya. • Keburukan – firma penerima lesen perlu membayar sejumlah bayaran apabila menandatangani perjanjian perlesenan. ► Operasi serah tingkap • Sesebuah syarikat asing mereka bentuk, membina dan menyiapkan kemudahan atau kilang di luar negara. • Apabila projek tersebut siap, ia akan menyerahkan kemudahan itu kepada syarikat tenpatan untuk dikendalikannya. ► Usahasama • Gabungan beberapa syarikat di luar negara untuk mencapai satu misi atau keuntungan tertentu. • Perkongsian pemilikan dibuat berdasarkan pemegangan ekuiti, perkongsian modal, risiko dan pengalaman. • Contohnya, pengeluar kereta nasional menyerahkan fungsi pemasaran kepada pengedar asing. 3. Evolusi Perniagaan Antarabangsa A Sejarah Perniagaan Antarabangsa ► Era komersial ► Era eksploratif ► Era konsesi ► Era nasional ► Era moden 4. Konsep Penting dalam Perniagaan Antarabangsa ► Dunia tanpa sempadan Penggunaan secara meluas dalam aktiviti perniagaan dalam aspek pembentukan pasukan kerja, rangkaian dan mekanisme struktur tanpa mengira sempadan yang nyata. Sempadan ini termasuklah dari segi autoriti, perbezaan bidang tugas dan tanpa mengira sekatan politik. ► Pasaran menimbul Kawasan atau negara baru yang dikenali sebagai kawasan yang boleh menyediakan pasaran bagi keluaran dunia dan perniagaan antarabangsa. Contohnya- China dan India. ► Selatan-Selatan Selatan-selatan adalah kerjasama negara-negara membangun di Hemisfera selatan bagi menjaga kepentingan dari segi ekonomi dan teknikal. Peranan selatan-selatan adalah untuk mempromosi kerjasama perdagangan dan ekonomi, teknikal dan kepentingan sosial dalam semua institusi yang ditubuhkan oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu. Contoh :- negara-negara ASEAN, Indonesia, Amerika Latin, negara-negara Carribean. ► Globalisasi Usaha meluaskan penglibatan perniagaan ke pasaran dunia, mempiawai operasi secara meluas dan mengintegrasi pengeluaran firma. Contoh;- membuka cawangan perniagaan di seleruh dunia. ► Lokalisasi Usaha untuk merubah subsidiari daripada organisasi asing ke dalam organisasi kebangsaan/tempatan agar bersesuaian dengan cita rasa tempatan. Tujuan : o menggalakkan penggunaan modal dan sumber-sumber tempatan o memenuhi kehendak dan citarasa tempatan yang dipengaruhi oleh sosiobudaya, demografi dan teknologi. Terbahagi kepada : 1. Lokalisasi produk 2. Lokalisasi haba 3. Lokalisasi pengeluaran 4. Lokalisasi operasi/pengurusan Organisasi ► Nasionalisasi Tindakan kerajaaan memindahkan pemilikan aset atau harta milikan swasta dalam kerajaannya kepada negara atau memiliknegarakannya. Pemilikan itu dikuti dengan pembayaran pampasan kepada firma berkenaan. Contohnya :- memiliknegarakan kilang memproses tenaga nuklear. ► Penswastaan Penarikan diri secara keseluruhan atau sebahagian oleh kerajaan daripada terlibat dalam pengeluaran barang atau perkhidmatan untuk meningkatkan kualiti. Satu proses pemindahan daripada sektor swsta untuk mengurangkan beban kewangan dan pentadbiran kerajaan. Contoh :- Penswastaan Telekom, Tenaga Nasional dan KTMB 5. Cabaran Syarikat Multinasional ► Struktur dan Kawalan Syarikat multinasional ialah syarikat besar yang beroperasi dengan cawangan-cawangannya yang terdapat di beberapa negara. Cawangan tersebut dikawal oleh satu syarikat dari sesebuah negara sahaja/syarikat induk. • Struktur fungsian Kebaikan Kelemahan Pengkhususan – kerja cekap Kawalan ketat Memudahkan latihan Kursus senang dibentuk Kurang penekanan objektif keseluruhan Kurang penyelarasan fungsian Hanya sesuai bagi syarikat yang mengeluarkan barangan sama. Untung adalah tanggungjawab atasan – beban Sukar melakukan perubahan • Struktur produk o Kebaikan struktur produk : i. Menggalakkan pertumbuhan dan pelbagaian keluaran dan perkhidmatan/inovasi produk ii. Setiap peringkat bahagian bertanggungjawab mendapatkan keuntungan iii. Memudahkan penggunaan modal, kemudahan, meningkatkan kemahiran/meningkatkan kecekapan dan pengetahuan khusus. iv. Membolehkan syarikat menangani masalah permintaan dengan lebih cepat. v. Produk boleh disesuaikan mengikut keperluan negara dari segi reka bentuk, kesesuaian penggunaan, ketahanan dan berkualiti. • Struktur geografi KEBAIKAN KEBURUKAN Dapat mengetahui sosiologi budaya tempatan dalam jangka masa panjang Berlaku pertelingkahan dalam sesuatu perancangan seperti pembentukan misi dan objektif Dapat menjimatkan masa dan kos pemindahan sesuatu alat Menhadapi kesukaran menyelaraskan sesuatu prosedur dan peraturan melibatkan negara yang berbeza. Sesuai untuk syarukat multinasional yang beroperasi di banyak negara. Wujudnya duplikasi fungsi dalam setiap fungsi perniagaan yang berlainan negara. Boleh mewujudkan kepakaran setempat dalam menyeleseaikan sesuatu masalah tempatan. Mengehadkan pembangunan pengetahuan dan kemahiran pekerja jika satu negara sahaja yang terlibat. • Struktur matriks Kebaikan Keburukan Boleh digabungkan fungsian dan keluaran. Sesuai bagi syarikat yang menghadapi masalah menyatukan aktiviti luar negara Perkongsian idea, maklumat dan masalah. Boleh dilaksanakan di negara yang mempunyai persekitaran luaran dan dalam yang hampir sama. Perlukan koordinasi yang tinggi Pendekatan pengurusan yang berbeza membawa kesulitan Hubungan kemanusiaan penting Perbezaan pendapat dan strategi perpecahan. ► Politik o Fahaman ideologi yang diamalkan oleh sesebuah negara seperti komunisme, sosialisme, liberal dan konservatif akan mempengaruhi sikap kerajaan pemerintah di dalam menggubal dasar. o Kestabilan politik dipengaruhi oleh parti pemerintah, pertukaran pucuk pimpinan, peperangan dan rampasan kuasa akan mempengaruhi perniagaan antarabangsa. – sesebuah negara adalah bebas untyuk mengambil tindakan terhadap firma asing maka ini mendedahkan firma asing kepada risiko memiliknegarakan dan rampasan kuasa. ► Undang-undang o Meliputi undang-undang pemindahan keluar masuk mata wang asing dan tempatan. o Peraturan kadar pertukaran matawang asing o Dana terhalang dan syarat-syarat pelaburan o Undang-undang pemeliharaan alam sekitar o Piawai/standard kualiti produk yang ditetapkan o Akta bersangkutan dengan produk dan tanda dagang ► Cukai o merangkumi kadar cukai ke atas keuntungan firma asing o insentif yang diberikan kepada firma asing. o Pelepasan cukai yang diberikan oleh firma asing (Pelajar perlu huraikan fakta diatas dengan mengaitkan dengan perniagaan antarabangsa, contoh boleh digunakan) ► Ekonomi Terdapat pelbagai sistem ekonomi contohnya, sistem ekonomi kapitalis, perancangan pusat dan campuran. Justeru itu firma perlu mengambil kira sistem ekonomi yang diamalkan oleh negara asing. Contohnya, firma yang ingin menembusi pasaran di negara China perlu mempertimbangkan sistem ekonomi sosialis yang diamalkan di mana negara tersebut mewajibkan pemiliknegaraan sumber ekonomi. ► Sosiobudaya dan pengurusan rentas budaya o Kaedah perancangan, perlaksanaan dan pengawalan yang bersesuaian dengan budaya penduduk sesebuah negara. Budaya meliputi kepercayaan, adat resam, tabiat, moral dan peraturan. o Contoh : warna menunjukkan pelbagai makna dalam budaya, kematian di Amerika Syarikat warna hitam, manakala di Amerika Latin berwarna ungu. Maka budaya mempengaruhi proses membuat keputusan samada beli atau tidak maka firma perniagaan antarabangsa perlu sensitif untuk melariskan jualan 6. Pembayaran Perdagangan dan Pertukaran Mata Wang Asing A Kaedah Pembayaran dan Penyelesaian Perdagangan ► Surat kredit  Surat ini dikeluarkan oleh bank pengimport kepada pengeksport.  Ia merupakan jaminan pihak bank pengimport kepada pengeksport bahawa pihak bank pengimport bertanggungjawab membayar harga barangan yang dieksport oleh pengeksport kepada pengimport. ► Surat pengesahan penghantaran laut (Bil Muatan) o Satu dokumen dikeluarkan oleh syarikat perkapalan kepada pengeksport selepas menerima barangan yang perlu dihantar sebagai perakuan penerimaan barang-barang. o Fungsi bil muatan : i. Dokumen hak milik untuk membuat tuntutan atas barang yang sampai di pelaburan. ii. Bukti kontrak/resit antara syarikat perkapalan dengan pengeksport. iii. Nota makluman yang memberi maklumat tentang barangan yang dibawa iv. Bil ini boleh diniagakan atau dicagar untuk mendapat pinjaman atau kemudahan overdraf. v. Maklumat kepada pihak kastam untuk menentukan cukai. vi. Perakuan penerimaan barang dan melindungi pihak perkapalan dari tuntutan yang tidak munasabah. ► Surat pengesahan penghantaran udara  Bil ini diperlukan apabila penghantaran dibuat melalui pengangkutan udara.  Bil ini diisi dalam tiga salinan dan emngandungi tiga bahagian. Bahagian pertama disimpan oleh pengangkut, bahagian kedua dikirim bersama barang kepada penerima dan bahagian ketiga ditandatangani oleh pihak pengangkut dan dikembalikan kepada pengirim.  Bukti bahawa pengangkut (syarikat penerbangan) telah menerima barangan untuk dieksport daripada penghantar barangan/pengeksport. ► Tuntutan ikut perintah • Bil perintah bayar merupakan arahan bertulis tak bersyarat yang dikirimkan oleh pengeksport kepada pengimport. • Meminta pengimport membayar sejumlah wang dalam tempoh yang telah ditetapkan. • Setelah disahkan penerimanya oleh pengimport dan pengimport bersetuju dengan syarat-syarat tersebut, maka bil perintah bayar tersebut akan dihantar semula kepada pengeksport. ► Sijil pengesahan tempat asal o Dokumen yang memperakui tempat asal pengeluaran barang yang dieksport. ► Perdagangan barte r o Melibatkan pertukaran barangan dan perkhidmatan antara dua buah negara yang terlibat. o Mengikut syarat dan masa yang dipersetujui. o Tanpa melibatkan pengaliran dan penggunaan sesuatu mata wang. ► Bil perintah bayar o Perintah bertulis yang dikeluarkan oleh pemiutang (pengeksport) kepada penghutang (pengimport) untuk memerintahkannya membayar sejumlah wang tertentu kepadanya pada suatu tarikh yang telah ditetapkan atau dengan segera. B Peranan Mata Wang Asing - Pertukaran asing ialah satu kadar pertukaran antara satu mata wang dengan mata wang yang lain. - mata wang adalah medium pertukaran barangan yang diperdagangkan di antara satu negara dengan negara lain. - Ini merupakan satu masalah yang besar kerana nilainya tidak tetap dan bergantung pada permintaan dan penawaran mata wang tersebut. - Disebabkan kadar pertukaran selalui berubah-rubah, firma asing terdedah kepada risiko perakaunan dan ekonomi ketika membeli dan menjual mata wang berkenaan. - Oleh itu, kecekapan mengurus mata wang asing penting untuk kejayaan dalam persekitaran perniagaan antarabangsa. - Kadar pertukaran terapung/berubah – ditentukan dalam pasaran melalui perancangan keseimbangan antara penawaran dengan permintaaan. - Kadar pertukaran tetap – kerajaan sesebuah negara akan mengawal/menetapkan kadar pertukaran dalam lingkungan tertentu. 7. Risiko dan Pengurusannya A Jenis-jenis Risiko Perniagaan Antarabangsa ► Tukaran mata wang asing o Perubahan dalam kadar pertukaran matawang asing berlaku apabila mata wang sesebuah negara mengalami peningkatan atau penurunan nilai berbanding matawang negara lain. o Terdedah kepada risiko yang dikaitkan dengan perubahan atau penurunan nilai berbanding matawang negara lain. o Pendedahan terbahagi kepada 3 iaitu : Pendedahan transaksi, terjemahan dan operasi. ► Inflasi/Deflasi/kemelesetan  Peningkatan harga disebabkan peningkatan kos@peningkatan permintaan/penurunan harga secara berterusan kerana permintaan yang rendah  Mengurangkan kuasa beli/berlaku pengangguran. ► Polisi Cukai o Perubahan dasar cukai kerajaan o Menampung kos yang tinggi o Menyebabkan untung yang rendah ► Pendapatan negara dan rakyat o Pendapatan rendah, kuasa beli kurang o Permintaaan akan berkurang dan penawaran juga berkurang o Menjejaskan keuntungan firma. ► Risiko Kredit • Kegagalan pembayaran baki hutang apabila kadar faedah meningkat. ► Risiko politik o Tindakan sesebuah kerajaan yang boleh memberi kesan kepada perniagaan asing. o Memberi kesan perniagaan dalam jangka masa pendek dan jangka masa panjang. o Contoh risiko politik : pemiliknegaraan, pertukaran kerajaan, pergolakan politik/rusuhan ► Risiko ekonomi o Keadaan ekonomi negara asing memberi kesan kepada tanggungan kewangan. o Keadaan ini menyebabkan negara berkenaan membuat perstrukturan semula sistem ekonomi negara tersebut. B. Bentuk Risiko Kewangan Perniagaan Antarabangsa ► Risiko kadar faedah – risiko akibat perubahan kadar faedah yang menyebabkan kerugian nilai sekuriti kewangan dan aset kewangan syarikat. ► Risiko kredit – risiko kemungkinan tidak mampu membayar hutang (prinsipal) atau faedah disebabkan perubahan kitaran perniagaan dan peluang perniagaan yang menejaskan alir tunai syarikat. ► Risiko kadar pertukaran asing – risiko naik turun kadar pertukaran asing yang boleh mengakibatkan kejatuhan nilai hasil yang diperoleh oleh syarikat apabila di bawa balik ke negara ini. Juga kerugian akibat kenaikan harga input pengeluaran akibat kejatuhan nilai mata wang tempatan berbanding mata wang negara pengeksport. 8. Galakan dan Perlindungan Perdagangan A Perlindungan Perdagangan ► Objektif o Menggalakkan persaingan produk luar negara terhadap produk tempatan o Mengurangkan longgokan barang asing ke pasaran tempatan o Mengurangkan pengaliran wang ke luar negara. o Membaiki imbangan dagangan dan pembayaran. o Melindungi pekerjaan domestik daripada tenaga buruh asing yang murah. o Melindungi industri tempatan dan industri negara. (Perlu huraian untuk mendapat markah) ► Kaedah i. Tarif Satu bentuk pengenaan levi atau cukai ke atas barangan yang diimport dengan tujuan utama untuk meninggikan harga jualan di pasaran negara pengimport. o Tarif spesifik – sejumlah bayaran yang tetap tanpa mengira nilai invois tetapi mengambil kira mengikut kuantiti barangan yang dimport. o Tarif ad-valorem – dikenakan berdasarkan peratusan nilai invois ii. Bukan tarif. • Subsidi o Campurtangan kerajaan bagi mengurangkan kos pengeluaran bagi mengurangkan harga di pasaran. o Indutrsi muda boleh mengurangkan kos operasi dan sama dengan jumlah kos yang dialami oleh indutri lama. o Ini akan membolehkan perniagaan tempatan bersaing dengan pengeluar asing dari segi harga baranga di industri lama • Kuota o Sekatan terhadap jumlah barang yang boleh diimport dalam jangkamasa tertentu. o Apabila kuota telah dipenuhi dalam satu jangka masa, barangan tersebut tidak boleh diimport dalam tempoh masa tersebut. o Pemgimportan dibenarkan bagi mengatasi kekurangan dalam negara. o Industri muda memainkan peranan penting mengeluarkan barangan bagi memenuhi keperluan di dalam negara. • Embargo o Sekatan perdagangan ke atas negara lain samada import/eksport. o Barangan yang disenaraikan tidak boleh dimport. o Contohnya, pengimport Malaysia dilarang membeli kain batik buatan Indonesia kerana ingin menjaga industri kain batik di Malaysia. • Kawalan tukaran asing o Campur tangan kerajaan dalam pertukaran wang asing. o Tujuan : Menghindarkan spekulasi o Kaedah : kawal penawaran mata wang asing atau jualnya dengan ahrga tukaran yang lebih tinggi dari pasaran. • Kempen beli barang tempatan Menanam minat rakyat tempatan terhadap barang dalam negeri dengan cara meningkatkan tanggapan positif ke atas produk tempatan. iii. Akta hak cipta o Merupakan akta yang digubal untuk melindungi hasil ciptaan dan kreativiti sesuatu produk tempatan dari segi paten, tanda perdagangan dan hak cipta. o Pelanggaran Hak Cipta : i. Menjual apa-apa salinan langgaran. ii. Mengedar salinan larangan iii. Mempamerkan kepada awam apa-apa salinan larangan. iv. Memiliki salinan langgaran. v. Memiliki alat perekaan bagi maksud membuat salinan langgaran. ( salinan langgaran adalah salinan cetak rompak) B Promosi Pelaburan Akta Promosi Pelaburan • Akta yang diperuntukkan untuk menggalakkan pelaburan di Malaysia. • Yang membolehkan pelabur asing menghasilkan produk yang berorientasikan eksport • Akta ini juga memperkenalkan siri baru intensif cukai dalam perkilangan, pertanian dan pelancongan • Bagi menggalakkan lagi pelaburan dalam sektor ini yang meliputi elaun cukai pelaburan, elaun pelaburan semula dan elaun eksport. i. Taraf perintis o Pengecualian cukai dalam tempoh tertentu dan bidang tertentu. ii. Kredit cukai pelaburan o pengurangan cukai ke atas pelabur-pelabur asing yang melabur di Malaysia. iii. Penggunaan tenaga buruh o pengurangan cukai bagi syarikat yang menggunakan tenaga buruh tempatan sepenuh masa dan mencapai bilangan buruh yang ditetapkan. iv. Galakan penempatan o pengurangan atau pengecualian cukai diberikan kepada syarikat yang beroperasi dalam zon perdagangan yang ditetapkan oleh kerajaan. v. Insentif penggunaan tenaga elektrik dan air o pengurangan bayaran elektrik dan air bagi syarikat asing yang mencapai kadar yang ditetapkan. vi. Lain-lain galakan seperti galakan elaun eksport, kadar susutnilai yang tinggi bagi penilaian aset, galakan khas industri elektronik. ► Menyediakan kemudahan infrastruktur yang lengkap untuk menjalankan perniagaan. • Kemudahan yang disediakan oleh kerajaan sesebuah negara dapat perniagaan dijalankan seperti kemudahan Zon Perdagangan Bebas dan Pusat Kewangan Pesisir Pantai. ► Memberikan pengecualian cukai kepada syarikat multinasional yang beroperasi di negara ini. • Pengecualian cukai seperti cukai import, cukai eksport dan cukai transit dapat meningkatkan keuntungan sesebuah syarikat. Pengecualian beberapa jenis cukai dapat mengurangkan kos yang ditanggung oleh syarikat multinasional berbanding dengan di negara lain, dan ini menggalakkan firma multinasionnal neroperasi di negara ini. ► Pemberian subsidi dan potongan harga • Tindakan kerajaan memberi subsidi dan potongan harga dapat mengurangkan kos yang ditanggung oleh syarikat seperti mengurangkan kos pengeluaran. ► Peraturan dan undang-undang yang dapat memudahkan perjalanan perniagaan. • Peraturan dan undang-undang yang diwujudkan seperti mengurangkan karenah birokrasi dapat membantu menarik syarikat multinasional melabur di negara ini. ► Mengadakan pameran dan promosi perdagangan • Aktiviti ini dapat menarik minat pelabur asing untuk melabur ke negara ini. Pameran yang dijalankan oleh MATRADE dan membuat lawatan perdagangan ke negara-negara yang mempunyai potensi untuk melabur ke negara ini. C Pemasaran Antarabangsa ► Peranan MATRADE • Membentuk dan melaksanakan strategi eksport untuk menggalakkan eksport barangan siap dan separuh siap serta barangan import terpilih • Mempromosikan produk separuh siap dan siap menerusi pameran perdagangan antarabangsa, ekspo perdagangan, trade mission dll. • Membuat penyelidikan pemasaran dan mengumpulkan maklumat lengkap untuk pembangunan dan peningkatan perdagangan. • Mengadakan program latihan untuk meningkatkan kemahiran pemasaran di kalangan pengeksport Malaysia • Membangun, mempromosi, mempermudahkan dan menolong pengeksport khidmat nasihat dan pengimport dalam perkhidmatan yang berkaitan dengan perdagangan. • Mempertingkatkan dan menjaga kepentingan perdagangan Malaysia di luar negara melalui Rangkaian Suruhanjaya Perdagangan Malaysia dis erata pelosok dunia. (Memberi maklumat pasaran sebagai sokongankepada pengeksport Malaysia) • Mewakili Malaysia dalam sebarang forum yang berkaitan dengan perdagangan Malaysia. • Menjadi penasihat kepasa kerajaan dalam hal-hal berkaitan dengan perdagangan antarabangsa. D Blok dan Organisasi Perdagangan Antarabangsa ► Pusingan Uruguay • Siri rundingan pelbagai hala • Bertujuan untuk membebaskan perdagangan antarabangsa dari halangan perdagangan dan perdagangan yang tidak adil/leberalisasi perdagangan. • Yang bertentangan dengan prinsip faedah berbanding dan peraturan GATT ► WTO ► AFTA • Menghapuskan tarif atau kuota atau bentuk sekatan perdagangan lain • Menetapkan kadar tarif yang seragam bagi negara-negara bukan anggota. • Meningkatkan mobiliti pengaliran modal dan buruh di kalangan negara. Anggota • Mewujudkan polisi-polisi pengangutan, pertanian dan pendidikan. ► NAFTA o Untuk memansuhkan tarif dan halangan bukan tarif dalam eprdagangan antara tiga negara, iaitu Amerika Syarikat, Kanada dan Mexico dalam temph sepuluh tahun ► EEC ► EAEC ► APEC ► ASEAN E Kawasan Pertumbuhan ► IMT-GT ► IMS-GT ► BIMP-EAGA ► MSC Maksud o Satu lembah silikon yang terbesar di selatan Asia Timur. o Pengurusan menggunakan teknologi multimedia. Fungsi MSC. - Menarik banyak syarikat yang berasaskan teknologi canggih o Membuat pelaburan di Malaysia o Mendedahkan perkembangan teknologi terkini o Membangunkan industri tempatan.

3 comments:

Beba Ifa

wah..ada blog juga dia..hehe
suda sa add kw itu...

Zila

Bru sy nmpk nie komen kau pipa..lama sdh tdk updte blog😂😂

Zila

Bru sy nmpk nie komen kau pipa..lama sdh tdk updte blog😂😂

Post a Comment

Followers